HomeWorks Algemene Voorwaarden

Uitgelicht:

  1. U als klant en HomeWorks werken samen op basis van een overeenkomst van opdracht waarbij HomeWorks tegen betaling een inspanningsverplichting heeft om aan u als klant doorlopend huishoudelijke hulp te organiseren door middel van het toewijzen van een huishoudelijke hulp op de door u gewenste momenten.
  2.  U betaalt aan HomeWorks de overeengekomen vergoeding (uurtarief per gewerkt uur door de huishoudelijke hulp) plus een bemiddelingsvergoeding van € 500,=. Deze bemiddelingsvergoeding wordt pas aan u in rekening gebracht op het moment dat u de overeenkomst van opdracht op een rechtsgeldige wijze opgezegd. Op de bemiddelingsvergoeding wordt door HomeWorks in mindering gebracht een bedrag ad € 2,= voor ieder uur dat HomeWorks aan u gedurende de looptijd van de overeenkomst van opdracht een huishoudelijke hulp ter beschikking heeft gesteld. Dit houdt in, dat wanneer u gedurende een half jaar iedere week voor drie uur via HomeWorks een huishoudelijke hulp heeft ontvangen, de bemiddelingsvergoeding dan geen € 500,= maar nog maar € 344,= bedraagt.   
  3. Een tussen u en HomeWorks tot stand gekomen overeenkomst van opdracht kan door beide partijen worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van vier weken. Opzegging dient te geschieden per e-mail waarbij de verzender verantwoordelijk is voor de verzending van de e-mail.  
  4. Een door HomeWorks voor u geplande afspraak met een huishoudelijke hulp kan ten alle tijden door u worden afgezegd via het systeem van HomeWorks. Indien afzegging plaatsvindt meer dan 72 uur van tevoren, dan wordt de afspraak niet aan u in rekening gebracht. Wordt de afspraak later door u afgezegd dan wordt de afspraak volledig aan u doorberekend. 
  5. U betaalt bij voorkeur voor de door HomeWorks aan u geleverde diensten middels een automatische incasso. Mocht u op een andere wijze willen betalen dan geldt een betaaltermijn van 7 dagen. Bij iedere betaling bent u gehouden het juiste kenmerk te vermelden. Het is u niet toegestaan bedragen met de door de klant verschuldigde bedragen te verrekenen. 

Artikel 1 Algemeen

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere door de Vereniging HomeWorks met Kvk-nummer 57001448 (hierna te noemen “HomeWorks”) gedane aanbieding en/of  offerte en op iedere op basis daarvan met een klant tot stand gekomen overeenkomst van opdracht. Een klant is een natuurlijk particulier persoon
  2. Een overeenkomst van opdracht komt tot stand zodra de klant via de website van HomeWorks een boeking heeft gedaan en ten behoeve daarvan een account heeft aangemaakt. 
  3. HomeWorks levert aan iedere klant met wie zij een overeenkomst van opdracht is aangegaan doorlopend huishoudelijke hulp door middel van het toewijzen van een huishoudelijke hulp op de door de klant gewenste momenten. HomeWorks levert de dienst op basis van een inspanningsverplichting.

Artikel 2 Totstandkoming overeenkomst van opdracht

  1. Iedere overeenkomst van opdracht wordt voor onbepaalde tijd aangegaan, tenzij anders overeengekomen.
  2. Een overeenkomst van opdracht die voor onbepaalde tijd is aangegaan kan door beide partijen worden opgezegd, zulks met inachtneming van een opzegtermijn van vier weken. 
  3. Opzegging dient te geschieden per e-mail waarbij de verzender ervoor verantwoordelijk is dat de ontvangende partij de e-mail ontvangt.  
  4. Een overeenkomst van opdracht kan per direct door HomeWorks worden opgezegd in geval van overlijden van de klant.
  5. In geval van een toerekenbare tekortkoming door één van de partijen kan de andere partij de overeenkomst van opdracht beëindigen door deze (al dan niet buitengerechtelijk) te ontbinden. Er is sprake van een toerekenbare tekortkoming indien een van de partijen, na daartoe in gebreke te zijn gesteld, in verzuim is ten aanzien van een verplichting voortvloeiende uit de overeenkomst van opdracht. 

Artikel 3 Vergoeding, bemiddelingsvergoeding en schadevergoeding

  1. De klant is aan HomeWorks voor ieder uur dat HomeWorks aan de klant een huishoudelijke hulp ter beschikking stelt de in de overeenkomst van opdracht overeengekomen vergoeding (uurtarief per gewerkt uur door de huishoudelijke hulp) verschuldigd. HomeWorks brengt de verschuldigde vergoeding per maand achteraf aan de klant in rekening. 
  2. Naast de in lid 1 genoemde vergoeding is de klant in geval van een rechtsgeldige opzegging van de overeenkomst van opdracht door de klant of in geval HomeWorks de overeenkomst van opdracht ontbindt in verband met een toerekenbare tekortkoming door de klant, aan HomeWorks een bemiddelingsvergoeding verschuldigd van € 500,=. Op deze bemiddelingsvergoeding wordt in mindering gebracht een bedrag ad € 2,= voor iedere uur dat HomeWorks aan de klant uit hoofde van de tussen partijen geldende overeenkomst van opdracht een huishoudelijke hulp ter beschikking heeft gesteld.  
  3. In geval van ontbinding door HomeWorks van de overeenkomst van opdracht in verband met een toerekenbare tekortkoming door de klant is dat klant,  naast de in lid 2 genoemde verschuldigde bemiddelingsvergoeding, ook nog aansprakelijk voor de eventuele door HomeWorks geleden schade.   
  4. Het is zonder overleg én voorafgaand akkoord van HomeWorks niet toegestaan om de samenwerking met een door HomeWorks op enigerlei wijze georganiseerde samenwerking met een hulp - in dezelfde of aangepaste wijze - voort te zetten tijdens voornoemde samenwerking met een der partijen dan wel tot en met één jaar na beëindiging van deze samenwerking.

Artikel 4 Werkafspraak afzeggen

  1. Indien door een klant een geplande afspraak met een huishoudelijke hulp minimaal drie dagen daarvoor wordt afgezegd via de inlogomgeving van HomeWorks, dan wordt deze niet in rekening gebracht. Wordt de geplande afspraak later afgezegd dan worden de volledige kosten aan de klant in rekening gebracht. 
  2. Indien een afspraak door HomeWorks wordt afgezegd doordat een huishoudelijk hulp niet beschikbaar is, dan zal HomeWorks zal zich inspannen zo snel als mogelijk een nieuwe afspraak in te plannen op een door de klant aangegeven geschikt moment. De klant kan in geval van het afzeggen van een geplande afspraak door HomeWorks nimmer aanspraak maken op enige (schade)vergoeding.

Artikel 5 Klachten

  1. Klachten over schoonmaakwerkzaamheden dienen binnen 24 uur, nadat ze zijn geconstateerd, per e-mail aan HomeWorks te worden gemeld.
  2. HomeWorks zal na ontvangst van een klacht contact opnemen met de klant en de betreffende huishoudelijke hulp en aansturen op verbetering.
  3. De klant dient er zorg voor te dragen dat de schoon te maken ruimtes toegankelijk zijn en dat de huishoudelijke hulp duidelijke werkinstructies krijgt vóór aanvang van de werkzaamheden. Daartoe behoort ook het geven van instructies ten aanzien van het gebruik van schoonmaakmiddelen en huishoudelijke apparaten.
  4. De klant dient zelf zorg te dragen voor de aanwezigheid van de juiste schoonmaakproducten en goed functionerende huishoudelijke apparaten.

Artikel 6 Aansprakelijkheid HomeWorks en Verzekering

  1. HomeWorks wijst iedere aansprakelijkheid, voor welke schade dan ook, direct en/of indirect, op enige wijze ontstaan door en/of voortvloeiende uit de door de huishoudelijke hulp verrichte werkzaamheden af, tenzij deze schade het gevolg is van opzet of grove schuld van HomeWorks. In dat geval is de aansprakelijkheid van HomeWorks beperkt tot een bedrag ad € 100,- per gemeld schadegeval.
  2. HomeWorks biedt aan de klant de mogelijkheid aan een verzekering af te sluiten ter dekking van mogelijke schade veroorzaakt door de huishoudelijke hulp tijdens de uitvoering van de schoonmaakwerkzaamheden.

Artikel 7 Betaling

  1. Betalingen aan HomeWorks geschieden bij voorkeur via automatische incasso. Indien niet via automatische incasso wordt betaald, dan geldt een betalingstermijn van 7 dagen.
  2. Bij iedere betaling dient te worden aangegeven welke facturen worden betaald.
  3. Het is een klant nimmer toegestaan bedragen te verrekenen met hetgeen de klant aan HomeWorks is verschuldigd.
  4. Bij niet tijdige betaling is HomeWorks gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen alsmede de toegestane buitengerechtelijke incassokosten.

Artikel 8 Geheimhouding

  1. HomeWorks en de klant verbinden zich tot geheimhouding omtrent alle vertrouwelijke informatie die zij van elkaar hebben. HomeWorks staat ervoor dat aan haar verbonden huishoudelijke hulpen zich ook committeren aan een geheimhoudingsverklaring ten aanzien van vertrouwelijke informatie afkomstig van de klant.

Artikel 9 Wijzigingen in algemene voorwaarden

HomeWorks is gemachtigd wijzigingen door te voeren in de door haar gehanteerde algemene voorwaarden. Klanten van HomeWorks worden hierover geïnformeerd. Wanneer een wijziging van de algemene voorwaarden tot gevolg heeft dat de dienst van HomeWorks, wezenlijk verandert, dan heeft de klant het recht om deze wijzigingen niet te accepteren.

Artikel 10 toepasselijk recht en geschillenregeling

  1. Op de overeenkomst van opdracht tussen de klant en HomeWorks is Nederlands recht van toepassing.
  2. De Rechtbank te Amsterdam is bevoegd om kennis te nemen over geschillen die ontstaan over de onderhavige algemene voorwaarden en tot stand gekomen overeenkomsten van opdracht tussen de klant en HomeWorks.