HomeWorks Algemene Voorwaarden

Uitgelicht:

  1. U als klant en HomeWorks werken samen op basis van een overeenkomst van opdracht waarbij HomeWorks tegen betaling een inspanningsverplichting heeft om aan u als klant doorlopend en volgens vast terugkerend rooster huishoudelijke hulp te organiseren door middel van het toewijzen van huishoudelijke hulp door HomeWorks op de door u aangeven beschikbare momenten in de week. HomeWorks zal na overleg met u een beschikbare vervangende dienstverlener inzetten om de huishoudelijke hulp te kunnen leveren.
  2. Een door HomeWorks voor u geplande afspraak met een huishoudelijke hulp kan ten alle tijden door u worden afgezegd via de inlogomgeving van HomeWorks. Indien afzegging plaatsvindt meer dan 72 uur van tevoren en via de inlogomgeving wordt doorgegeven, dan wordt de afspraak niet in rekening gebracht. Wordt de afspraak later door u afgezegd of niet via de inlogomgeving, dan wordt de afspraak volledig aan u doorberekend. 
  3. Een tussen u en HomeWorks tot stand gekomen overeenkomst van opdracht kan door beide partijen rechtsgeldig worden beeïndigd door deze op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één week. Opzegging dient te worden gedaan per e-mail waarbij de verzender verantwoordelijk is voor de verzending van de e-mail. Als de overeenkomst binnen 60 dagen na de dag waarop HomeWorks de hulp heeft ingepland wordt opgezegd, dan wordt een toeslag van €250 voor korte duur in rekening gebracht. Indien de eerste, daadwerkelijk gewerkte, dag een latere datum heeft dan de geplande dan start de termijn van 60 dagen op deze laatste datum.
  4. Wordt de overeenkomst van opdracht door u niet op een rechtsgeldige wijze beëindigd dan bent u aan HomeWorks een bemiddelingsvergoeding verschuldigd van 500 euro. Hieronder valt ook het zonder overleg met en akkoord van HomeWorks structureel verminderen van het urenaantal waardoor per factuurperiode er vaker minder uur afgenomen wordt dan het afgesproken aantal dan wel op een andere manier wijzigen van het karakter van de samenwerking zoals deze was overeengekomen.
  5. Het is niet toegestaan om gedurende de looptijd van de overeenkomst, en tot 12 maanden na beëindiging van de overeenkomst, rechtstreeks samen te werken met een dienstverlener die door HomeWorks is geïntroduceerd. Onder samenwerking wordt ook verstaan het rechtsstreeks met deze dienstverlener afspraken (proberen te) maken over een (toekomstige) samenwerking. Indien u deze bepaling schendt dan bent u HomeWorks een bemiddelingsvergoeding verschuldigd van 500 euro.
  6. U betaalt voor de door HomeWorks aan u geleverde diensten altijd direct aan HomeWorks en bij voorkeur middels een automatische incasso. Mocht u op een andere wijze willen betalen dan geldt een betaaltermijn van 7 dagen. Bij iedere betaling bent u gehouden het gehele bedrag te betalen en het juiste kenmerk te vermelden. Het is u niet toegestaan bedragen te verrekenen. 
  7. Tot het moment dat HomeWorks een huishoudelijke hulp voor u ingepland heeft, kunt u de gegeven opdacht kostenloos annuleren door de aanvraag in de inlogomeving te sluiten.

Artikel 1 Algemeen

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere door de Vereniging HomeWorks met Kvk-nummer 57001448 (hierna te noemen “HomeWorks”) gedane aanbieding en/of  offerte en op iedere op basis daarvan met een klant tot stand gekomen overeenkomst van opdracht. Een klant is een natuurlijk particulier persoon
  2. Een overeenkomst van opdracht komt tot stand zodra de klant via de website van HomeWorks een boeking heeft gedaan en ten behoeve daarvan een account heeft aangemaakt. 
  3. HomeWorks levert aan iedere klant met wie zij een overeenkomst van opdracht is aangegaan doorlopend huishoudelijke hulp door middel van het toewijzen van een huishoudelijke hulp op de door de klant gewenste momenten. HomeWorks levert de dienst op basis van een inspanningsverplichting.

Artikel 2 Totstandkoming en opzegging overeenkomst van opdracht

  1. Iedere overeenkomst van opdracht wordt voor onbepaalde tijd aangegaan, tenzij anders overeengekomen.
  2. Een overeenkomst van opdracht die voor onbepaalde tijd is aangegaan kan door beide partijen worden opgezegd, zulks met inachtneming van een opzegtermijn van één week. 
  3. Opzegging dient te geschieden per e-mail waarbij de verzender ervoor verantwoordelijk is dat de ontvangende partij de e-mail ontvangt.  
  4. Een overeenkomst van opdracht kan per direct door HomeWorks worden opgezegd in geval van overlijden van de klant.
  5. In geval van een toerekenbare tekortkoming door één van de partijen kan de andere partij de overeenkomst van opdracht beëindigen door deze (al dan niet buitengerechtelijk) te ontbinden. Er is sprake van een toerekenbare tekortkoming indien een van de partijen, na daartoe in gebreke te zijn gesteld, in verzuim is ten aanzien van een verplichting voortvloeiende uit de overeenkomst van opdracht. 

Artikel 3 Vergoeding, bemiddelingsvergoeding

  1. De klant is aan HomeWorks voor ieder uur dat HomeWorks aan de klant een huishoudelijke hulp ter beschikking stelt de in de overeenkomst van opdracht overeengekomen vergoeding (uurtarief per gewerkt uur door de huishoudelijke hulp) verschuldigd. HomeWorks brengt de verschuldigde vergoeding per maand achteraf aan de klant in rekening.
  2. Wordt de overeenkomst van opdracht door de klant niet op een rechtsgeldige wijze beëindigd, dan wel in geval van ontbinding van de overeenkomst van opdracht door HomeWorks in verband met een toerekenbare tekortkoming door de klant, dan is de klant een bemiddelingsvergoeding verschuldigd van 500 euro.
  3. Indien de opzegging geschiedt binnen 60 dagen na de start van huishoudelijke hulp dan zal er 250 euro in rekening gebracht worden als toeslag voor korte duur. Indien de eerste, daadwerkelijk gewerkte, dag een latere datum heeft dan de geplande dan start de termijn van 60 dagen op deze laatste datum.
  4. Het is niet toegestaan om gedurende de looptijd van de overeenkomst, en tot 12 maanden na beëindiging van de overeenkomst, rechtstreeks samen te werken met een dienstverlener die door HomeWorks is geïntroduceerd.Hieronder wordt ook verstaan het rechtstreeks met deze dienstverlener verkennende gesprekken hebben over een nieuwe of gewijzigde samenwerking. Indien u deze bepaling schendt dan bent u HomeWorks een bemiddelingsvergoeding verschuldigd van 500 euro.

Artikel 4 Werkafspraak afzeggen

  1. Indien door een klant een geplande afspraak met een huishoudelijke hulp minimaal drie dagen daarvoor wordt afgezegd via de inlogomgeving van HomeWorks, dan wordt deze niet in rekening gebracht. Wordt de geplande afspraak later afgezegd dan worden de volledige kosten aan de klant in rekening gebracht. 
  2. Indien een afspraak door HomeWorks wordt afgezegd doordat een huishoudelijk hulp niet beschikbaar is, dan zal HomeWorks zal zich inspannen zo snel als mogelijk een nieuwe afspraak in te plannen op een door de klant aangegeven geschikt moment. De klant kan in geval van het afzeggen van een geplande afspraak door HomeWorks nimmer aanspraak maken op enige (schade)vergoeding.

Artikel 5 Klachten

  1. Klachten over schoonmaakwerkzaamheden dienen binnen 24 uur, nadat ze zijn geconstateerd, per e-mail aan HomeWorks te worden gemeld.
  2. HomeWorks zal na ontvangst van een klacht contact opnemen met de klant en de betreffende huishoudelijke hulp en aansturen op verbetering.
  3. De klant dient er zorg voor te dragen dat de schoon te maken ruimtes toegankelijk zijn en dat de huishoudelijke hulp duidelijke werkinstructies krijgt vóór aanvang van de werkzaamheden. Daartoe behoort ook het geven van instructies ten aanzien van het gebruik van schoonmaakmiddelen en huishoudelijke apparaten.
  4. De klant dient zelf zorg te dragen voor de aanwezigheid van de juiste schoonmaakproducten en goed functionerende huishoudelijke apparaten.

Artikel 6 Aansprakelijkheid HomeWorks en Verzekering

  1. HomeWorks wijst iedere aansprakelijkheid, voor welke schade dan ook, direct en/of indirect, op enige wijze ontstaan door en/of voortvloeiende uit de door de huishoudelijke hulp verrichte werkzaamheden af, tenzij deze schade het gevolg is van opzet of grove schuld van HomeWorks. In dat geval is de aansprakelijkheid van HomeWorks beperkt tot een bedrag ad € 100,- per gemeld schadegeval.
  2. HomeWorks biedt de klant de mogelijkheid een verzekering af te sluiten ter dekking van mogelijke schade veroorzaakt door de huishoudelijke hulp tijdens de uitvoering van de schoonmaakwerkzaamheden.

Artikel 7 Betaling

  1. Betalingen aan HomeWorks doet u enkel op de door HomeWorks in haar factuur aangegeven manier en geschieden bij voorkeur via automatische incasso. Indien niet via automatische incasso wordt betaald, dan geldt een betalingstermijn van 7 dagen.
  2. Bij iedere betaling dient te worden aangegeven welke factuur wordt betaald.
  3. Elke factuur moet afzonderlijk betaald worden.
  4. Het is een klant nimmer toegestaan bedragen te verrekenen met hetgeen de klant aan HomeWorks is verschuldigd.
  5. Bij niet tijdige betaling is HomeWorks gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen alsmede de toegestane gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten.

Artikel 8 Geheimhouding

HomeWorks en de klant verbinden zich tot geheimhouding omtrent alle vertrouwelijke informatie die zij van elkaar hebben. HomeWorks staat ervoor dat aan haar verbonden huishoudelijke hulpen zich ook committeren aan een geheimhoudingsverklaring ten aanzien van vertrouwelijke informatie afkomstig van de klant.

Artikel 9 Wijzigingen in algemene voorwaarden

HomeWorks is gemachtigd wijzigingen door te voeren in de door haar gehanteerde algemene voorwaarden. Klanten van HomeWorks worden hierover geïnformeerd. Wanneer een wijziging van de algemene voorwaarden tot gevolg heeft dat de dienst van HomeWorks, wezenlijk verandert, dan heeft de klant het recht om deze wijzigingen niet te accepteren.

Artikel 10 toepasselijk recht en geschillenregeling

  1. Op de overeenkomst van opdracht tussen de klant en HomeWorks is Nederlands recht van toepassing.
  2. De Rechtbank te Amsterdam is bevoegd om kennis te nemen over geschillen die ontstaan over de onderhavige algemene voorwaarden en tot stand gekomen overeenkomsten van opdracht tussen de klant en HomeWorks.