U als klant en HomeWorks werken samen op basis van een overeenkomst van opdracht waarbij HomeWorks tegen betaling een inspanningsverplichting heeft om aan u als klant doorlopend en volgens vast terugkerend rooster huishoudelijke hulp te organiseren door middel van het toewijzen van huishoudelijke hulp door HomeWorks op de door u aangeven beschikbare momenten in de week. HomeWorks zal na overleg met u een beschikbare vervangende dienstverlener inzetten om de huishoudelijke hulp te kunnen leveren.
Een door HomeWorks voor u geplande afspraak met een huishoudelijke hulp kan te alle tijden door u worden afgezegd via de inlogomgeving van HomeWorks. Indien afzegging plaatsvindt meer dan 72 uur van tevoren en via de inlogomgeving wordt doorgegeven, dan wordt de afspraak niet in rekening gebracht. Wordt de afspraak korterdan 72 uur door u afgezegd of niet via de inlogomgeving, dan wordt de afspraak volledig aan u doorberekend in verband met de wettelijke verplichting tot loondoorbetaling bij tijdelijke verhindering aan de zijde van de klant (art. 7:628 BW).
Wanneer u een overeenkomst met HomeWorks aangaat, geldt een minimale afnameperiode van 60 dagen. Deze periode gaat in op de eerste werkdag volgens het door u opgegeven schema. Gebruikt u de hulp in deze 60 dagen (gedeeltelijk) niet zoals aangevraagd? Dan rekenen wij een toeslag voor korte duur van €250.
Indien u de overeenkomst niet rechtsgeldig beëindigt, bent u aan HomeWorks een (bemiddelings-)vergoeding van €500 verschuldigd. Van een ongeldige beëindiging is onder meer sprake indien u zonder voorafgaand overleg en schriftelijke toestemming van HomeWorks: (i) structureel minder uren afneemt dan overeengekomen, (ii) regelmatig minder uren per factuurperiode afneemt dan is afgesproken, of (iii) eenzijdig het karakter van de samenwerking wijzigt, bijvoorbeeld door afspraken aan te passen zonder instemming van HomeWorks
Het is niet toegestaan om gedurende de looptijd van de overeenkomst, en tot 12 maanden na beëindiging van de overeenkomst, rechtstreeks samen te werken met een dienstverlener die door HomeWorks is geïntroduceerd. Onder samenwerking wordt ook verstaan het rechtsstreeks met deze dienstverlener afspraken (proberen te) maken over een (toekomstige) samenwerking. Indien u deze bepaling schendt dan bent u HomeWorks een bemiddelingsvergoeding verschuldigd van 500 euro.
U betaalt voor de door HomeWorks aan u geleverde diensten altijd direct aan HomeWorks en bij voorkeur middels een automatische incasso. Mocht u op een andere wijze willen betalen dan geldt een betaaltermijn van 7 dagen. Bij iedere betaling bent u gehouden het gehele bedrag te betalen en het juiste kenmerk te vermelden. Het is u niet toegestaan bedragen te verrekenen.
Tot het moment dat HomeWorks een huishoudelijke hulp voor u ingepland heeft, kunt u de gegeven opdacht kostenloos annuleren door de aanvraag in de inlogomeving te sluiten.
Artikel 1 Algemeen
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere door de Vereniging HomeWorks met Kvk-nummer 57001448 (hierna te noemen “HomeWorks”) gedane aanbieding en/of offerte en op iedere op basis daarvan met een klant tot stand gekomen overeenkomst van opdracht. Onder klant wordt verstaan: een natuurlijk persoon die handelt buiten beroep of bedrijf.
Een overeenkomst van opdracht komt tot stand zodra de klant via de website van HomeWorks een boeking heeft gedaan en ten behoeve daarvan een account heeft aangemaakt.
HomeWorks levert aan iedere klant met wie zij een overeenkomst van opdracht is aangegaan doorlopend huishoudelijke hulp door middel van het toewijzen van huishoudelijke hulpen op de door de klant gewenste momenten. HomeWorks levert de dienst op basis van een inspanningsverplichting.
Artikel 2 Totstandkoming en opzegging overeenkomst van opdracht
Iedere overeenkomst van opdracht wordt voor onbepaalde tijd aangegaan, tenzij anders overeengekomen.
Een overeenkomst van opdracht die voor onbepaalde tijd is aangegaan kan door beide partijen worden opgezegd, zulks met inachtneming van een opzegtermijn van één week.
Opzegging dient te geschieden per e-mail waarbij de verzender ervoor verantwoordelijk is dat de ontvangende partij de e-mail ontvangt.
Een overeenkomst van opdracht kan per direct door HomeWorks worden opgezegd in geval van overlijden van de klant.
In geval van een toerekenbare tekortkoming door één van de partijen kan de andere partij de overeenkomst van opdracht beëindigen door deze (al dan niet buitengerechtelijk) te ontbinden. Er is sprake van een toerekenbare tekortkoming indien een van de partijen, na daartoe in gebreke te zijn gesteld, in verzuim is ten aanzien van een verplichting voortvloeiende uit de overeenkomst van opdracht.
Artikel 3 Vergoeding, bemiddelingsvergoeding
De klant is aan HomeWorks voor ieder uur dat HomeWorks aan de klant een huishoudelijke hulp ter beschikking stelt de in de overeenkomst van opdracht overeengekomen vergoeding (uurtarief per gewerkt uur door de huishoudelijke hulp) verschuldigd. HomeWorks brengt de verschuldigde vergoeding per maand achteraf aan de klant in rekening.
Wordt de overeenkomst van opdracht door de klant niet op een rechtsgeldige wijze beëindigd, dan wel in geval van ontbinding van de overeenkomst van opdracht door HomeWorks in verband met een toerekenbare tekortkoming door de klant, dan is de klant een (bemiddelings-)vergoeding verschuldigd van 500 euro.
Indien de opzegging geschiedt binnen 60 dagen na de start van huishoudelijke hulp dan zal er 250 euro in rekening gebracht worden als toeslag voor korte duur. Indien de eerste, daadwerkelijk gewerkte, dag een latere datum heeft dan de geplande dan start de termijn van 60 dagen op deze laatste datum.
Het is niet toegestaan om gedurende de looptijd van de overeenkomst, en tot 12 maanden na beëindiging van de overeenkomst, rechtstreeks samen te werken met een dienstverlener die door HomeWorks is geïntroduceerd.Hieronder wordt ook verstaan het rechtstreeks met deze dienstverlener verkennende gesprekken hebben over een nieuwe of gewijzigde samenwerking. Indien u deze bepaling schendt dan bent u HomeWorks een bemiddelingsvergoeding verschuldigd van 500 euro.
Voornoemde vergoedingen en toeslagen dienen als redelijke compensatie voor reeds gemaakte kosten voor werving, selectie, onderzoek en administratie. Indien een rechter oordeelt dat toepassing van deze vergoedingen in een concreet geval tot een kennelijk onredelijk resultaat leidt, kan hij deze naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid aanpassen.
Artikel 4 Werkafspraak afzeggen
Indien door een klant een geplande afspraak met een huishoudelijke hulp minimaal drie dagen daarvoor wordt afgezegd via de inlogomgeving van HomeWorks, dan wordt deze niet in rekening gebracht. Wordt de geplande afspraak later afgezegd dan worden de volledige kosten aan de klant in rekening gebracht.
Indien een afspraak door HomeWorks wordt afgezegd doordat een huishoudelijk hulp niet beschikbaar is, dan zal HomeWorks zal zich inspannen zo snel als mogelijk een nieuwe afspraak in te plannen op een door de klant aangegeven geschikt moment. De klant kan in geval van het afzeggen van een geplande afspraak door HomeWorks nimmer aanspraak maken op enige (schade)vergoeding.
Artikel 5 Klachten
Klachten over schoonmaakwerkzaamheden dienen binnen 24 uur, nadat ze zijn geconstateerd, per e-mail aan HomeWorks te worden gemeld.
HomeWorks zal na ontvangst van een klacht contact opnemen met de klant en de betreffende huishoudelijke hulp en aansturen op verbetering.
De klant dient er zorg voor te dragen dat de schoon te maken ruimtes toegankelijk zijn en dat de huishoudelijke hulp duidelijke werkinstructies krijgt vóór aanvang van de werkzaamheden. Daartoe behoort ook het geven van instructies ten aanzien van het gebruik van schoonmaakmiddelen en huishoudelijke apparaten.
De klant dient zelf zorg te dragen voor de aanwezigheid van de juiste schoonmaakproducten en goed functionerende huishoudelijke apparaten.
Artikel 6 Aansprakelijkheid HomeWorks en Verzekering
HomeWorks wijst iedere aansprakelijkheid, voor welke schade dan ook, direct en/of indirect, op enige wijze ontstaan door en/of voortvloeiende uit de door de huishoudelijke hulp verrichte werkzaamheden af, tenzij deze schade het gevolg is van opzet of grove schuld van HomeWorks. In dat geval is de aansprakelijkheid van HomeWorks beperkt tot een bedrag ad € 100,- per gemeld schadegeval.
HomeWorks biedt de klant de mogelijkheid een verzekering af te sluiten ter dekking van mogelijke schade veroorzaakt door de huishoudelijke hulp tijdens de uitvoering van de schoonmaakwerkzaamheden.
Artikel 7 Betaling
Betalingen aan HomeWorks doet u enkel op de door HomeWorks in haar factuur aangegeven manier en geschieden bij voorkeur via automatische incasso. Indien niet via automatische incasso wordt betaald, dan geldt een betalingstermijn van 7 dagen.
Bij iedere betaling dient te worden aangegeven welke factuur wordt betaald.
Elke factuur moet afzonderlijk betaald worden.
Het is de klant niet toegestaan om enig bedrag dat hij aan HomeWorks verschuldigd is te verrekenen met een eigen vordering op HomeWorks, tenzij HomeWorks daarmee uitdrukkelijk en schriftelijk heeft ingestemd.
Bij niet tijdige betaling is HomeWorks gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen alsmede de toegestane gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 8 Geheimhouding
HomeWorks en de klant verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar verkrijgen of hebben verkregen. Onder vertrouwelijke informatie wordt verstaan: alle informatie waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze vertrouwelijk van aard is.
HomeWorks staat ervoor in dat de door haar bemiddelde huishoudelijke hulpen zich eveneens binden aan een geheimhoudingsverplichting met betrekking tot vertrouwelijke informatie van of over de klant.
De verplichting tot geheimhouding blijft ook na beëindiging van de overeenkomst van kracht, voor zover dit redelijkerwijs van toepassing is.
Artikel 9 Wijzigingen in algemene voorwaarden
HomeWorks is te allen tijde gerechtigd haar algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen of aan te vullen.
Klanten worden tijdig geïnformeerd over voorgenomen wijzigingen, uiterlijk 14 dagen voordat deze van kracht worden.
Indien een wijziging leidt tot een wezenlijke verandering in de dienstverlening van HomeWorks, heeft de klant het recht om de gewijzigde voorwaarden niet te accepteren en de overeenkomst zonder bijkomende kosten of opzegtermijn te beëindigen.
In dat geval dient de klant HomeWorks hiervan schriftelijk of per e-mail op de hoogte te stellen binnen 14 dagen na kennisgeving van de wijziging.
Indien de klant niet binnen deze termijn bezwaar maakt, worden de gewijzigde voorwaarden geacht te zijn aanvaard.
Artikel 10 toepasselijk recht en geschillenregeling
Op de overeenkomst van opdracht tussen de klant en HomeWorks is Nederlands recht van toepassing.
De Rechtbank te Amsterdam is bevoegd om kennis te nemen over geschillen die ontstaan over de onderhavige algemene voorwaarden en tot stand gekomen overeenkomsten van opdracht tussen de klant en HomeWorks.
Artikel 11 Handelingsbekwaamheid en vertegenwoordigingsbevoegdheid
De klant verklaart handelingsbekwaam te zijn en geen wettelijke beperking te hebben op het zelfstandig aangaan van overeenkomsten, waaronder – maar niet beperkt tot – ondercuratelestelling, onderbewindstelling of mentorschap.
De klant garandeert dat alle verstrekte (persoons)gegevens correct en actueel zijn en dat hij/zij bij het aangaan van de overeenkomst naar waarheid en te goeder trouw handelt.
Indien achteraf blijkt dat de klant niet bevoegd was om deze overeenkomst zelfstandig aan te gaan, behoudt HomeWorks zich het recht voor om reeds gemaakte kosten, geleverde diensten of overige schade te verhalen op de bevoegde vertegenwoordiger, bewindvoerder of andere wettelijk vertegenwoordiger.
mag bij twijfel over de handelingsbekwaamheid of vertegenwoordigingsbevoegdheid van de klant aanvullende informatie of documentatie verlangen alvorens tot (verdere) uitvoering van de overeenkomst over te gaan.
Artikel 12 Gebruik van communicatiekanalen
Zowel de klant als de opdrachtnemer zijn verplicht om communicatie over afspraken, wijzigingen in werkzaamheden, annuleringen en andere werkgerelateerde zaken zoveel mogelijk te voeren via de beveiligde chatfunctie binnen de persoonlijke inlogomgeving van HomeWorks (“Mijn HomeWorks”). En voor specifiek afwezigheidsmeldingen gebruik te maken van de optie afwezigheidsmeldingen in de inlogomgeving.
Indien partijen ervoor kiezen om buiten dit platform te communiceren (bijvoorbeeld via telefoon, WhatsApp of mondeling), erkent HomeWorks dat zij geen zicht heeft op die communicatie en daardoor geen inhoudelijke of bemiddelende rol kan garanderen bij eventuele misverstanden, geschillen of klachten.
De berichten binnen de chatomgeving van en meldingen via Mijn HomeWorks gelden, behoudens tegenbewijs, als leidend bij de beoordeling van afspraken, aanwezigheid, wijzigingen en communicatie over werkzaamheden.