Omdat hulpen en klanten elkaar regelmatig ontmoeten krijgen ze vaak wat inzicht in hoe het met die ander gaat. De overheid vindt het belangrijk dat juist ook in de zorg mensen elkaar een beetje helpen. En dan als je vermoedt dat er iets fout gaat je ook weet wat je wel en niet moet doen.
Het is altijd een lastige zaak, respect voor privacy en je met je eigen zaken bemoeien zijn gedachten die veel mensen van nature hebben. Maar wellicht bij jij de enige die het merkt en iemand zou kunnen helpen. Dit geldt natuurlijk voor zowel klanten als hulpen en in van allerlei situaties.
Hieronder lees je hoe je bijvoorbeeld zou kunnen handelen.
Veiligheid
In het onderlinge contact tussen klant en hulp moet het zo zijn dat iedereen zich veilig kan voelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan contact over het nakomen van afspraken, het gevoel van veiligheid, het eigen belang en/of de persoonlijke ruimte. Niemand moet zich gedwongen voelen om iets te doen wat hij/zij niet wil of wat indruist tegen zijn/haar persoonlijke grenzen.
Zorg om de ander
Bij zorgelijke omstandigheden kan je denken aan:
- huiselijk geweld en/of kindermishandeling,
- een (toenemende) slechte hygiëne in de woning of persoonlijk,
- verwardheid; iemand redt het eigenlijk niet meer zelf,
- onveiligheid en verwaarlozing
Maar natuurlijk ook alle andere directe of indirecte signalen van onwenselijke situaties en omstandigheden.
Wanneer trek je aan de bel?
De signalen zijn niet altijd even duidelijk te zien en kunnen bovendien erg moeilijk te verwoorden zijn. Gaan jouw gedachten steeds naar die situatie terug? Heb je het idee dat er ergens iets niet klopt? Neem dat signaal dan wel serieus. Je krijgt dat gevoel niet voor niets. Je kunt hierbij de volgende vraag als hulpmiddel gebruiken: Wat zou je ervan vinden als jouw geliefde of familielid in deze situatie zou zitten? Als jouw antwoord is dat je dat niet zou willen, dan doe je er goed aan om actie te ondernemen. En wat je nog kan helpen is de vraag: als jij het niet doet wie dan wel?
Wat kun je doen?
- Bespreek het met jouw contactpersoon. Samen kun je dan nagaan wat de beste vervolgstappen zijn. Indien nodig neemt HomeWorks dan contact op met de juiste instanties waarbij we natuurlijk ook kunnen zorgen dat je anoniem blijft .
- Benader de vertrouwenspersoon binnen HomeWorks. Je kunt de situatie in een vertrouwelijke setting bespreken als hier jouw voorkeur naar uitgaat.
- Wil je direct contact met Veilig Thuis? Bezoek dan de website van Veilig Thuis voor contactmogelijkheden.